KOKA LOGU SILUETGRIEZUMI UN DEKORI ANDRUPENES PAGASTĀ
Koka logu siluetgriezumi un dekori Andrupenes pagastā
Logs latviešu kultūrā ir tikpat simbolisma apvīts kā jebkurš cits mājas elements. To var uztvert pavisam virspusēji un funkcionāli, bet, paveroties dziļāk, tas raksturo arī noteiktu pasaules kārtības elementu mijiedarbību, kur visam ir sava vieta. Mūsu senči ticējuši, ka logs ir Dieva acs, kas pa logu spļauj, tas spļauj Dievam acīs un ka pa logu nedrīkst ūdeni liet, tad ielej Laimai acīs.
Pastāv uzskats, ka Latgalē māju ārpuses bagātīgos koka rotājumus veido pārsvarā no senčiem mantotais ģeometriskais raksta princips, taču krāšņie ornamenti ar floras un faunas elementiem liecina par spēju aizgūt un pašu vajadzībām pārradīt arī tajā laikā līdzās dzīvojošo krievu, baltkrievu un poļu kopienu uzturētās rotājumu tradīcijas. Kokgriezumi un dekori bijuši īpaši izplatīti līdz pat 20.gs. 40.gadiem, kad tos latviešu mājām nomainīja pārsvarā neuzkrītoši profilētas krāsotas aplodas un apdares elementi.
Kokgriezumu dekoru veidošanas prasmes un tradīcijas Latgalē sākotnēji ieviesa un vēlāk plaši veidoja vecticībnieki, kuri pēc 17. gs. 50. un 60. gados veiktajām baznīcas reformām tika pakļauti vajāšanām no oficiālās krievu baznīcas puses un pārcēlās uz Latviju, īpaši Latgales reģionu. Par pirmajiem stilizētajiem floras un faunas siluetiem ar liektām līnijām, kas izmantoti logu dekorēšanā, var runāt jau kopš renesanses laikiem. Šādi dekorējumi raksturīgi baroka laika arhitektūras stilam, kas aizsākās Itālijā 16. gs. beigās un izplatījās Eiropā un tās valstu kolonijās 17. gs. un 18. gs. pirmajā pusē.
Domājams, ka Krievijas impērijā šo stilu ieviesa no Itālijas pieaicinātie meistari, kas bija nolīgti pirmo jaunā stila baznīcu celtniecībai. Tā kā mūra ēku celtniecība bija dārga un resursu ziņā ietilpīga, stila aizmetņi līdz vienkārša līmeņa zemnieku kārtas ļaudīm nonāca caur kokmateriālu, kas bija pieejams ikvienam prasmīgam tā laika meistaram. Vēlāk kokgriezumi ļoti izteikti lietoti vecticībnieku un pareizticīgo kopienu koka dievnamos, kā arī vienkāršo iedzīvotāju mājās. Krāšņos amatniecības meistardarbus varēja redzēt sādžu ielās un citās bajāru un lauku muižu teritorijās, kas 19.gs. pirmajā pusē jo īpaši tika pakļautas Krievijas cara apbūves vadlīnijām, tostarp norādēm par grezniem un bagātīgiem rotājumiem kā muižu ēkām, tā sādžu iedzīvotāju dzīvojamajām mājām.
1772. gadā Latgale tika pievienota Krievijas impērijai, tāpēc uz teritoriju attiecās liela daļa tā laika Krievijā izdoto likumu. 1830. gadā tika izdoti Krievijas cara būvniecības noteikumi, kas smalki diktēja zemnieku sētu būvēšanas gaitu un muižu teritoriālo plānojumu. Noteikumi paredzēja, ka dzīvojamām ēkām jābūt ar galu orientētām pret ciema jeb sādžu ielu, fasādē jābūt vienam vai diviem logiem un šajā mājas daļā jāatrodas dzīvojamajai istabai, dzīvojamo māju un klēts fasādi jārotā. Tas ierobežoja zemnieku radošo praktiskās darbošanās brīvību, tajā pašā laikā iesakņojot baroka stilu, kas līdz Latgalei atnāca gan caur krāšņajām mūra katoļu baznīcām un muižām, gan arī saplūstot ar vietējām amatnieku tradīcijām un vecticībnieku līdzi paņemto, pārradīto baroka atblāzmu lauku koka arhitektūras elementos. Latgalieši, būdami slaveni un prasmīgi amatnieki, šīs kokgriezumu dekoru veidošanas prasmes pārņēma un vēlāk piedāvāja savus amata pakalpojumus arī citos Latvijas novados.
Vērojot Latgales lauku ainavu mūsdienās, šur tur vēl var pamanīt greznos koka siluetgriezumus logu sandrikos un dekorētajās logu aplodās, kas, īpaši pamestām mājām, izbāl, satrūd un sabirst. Lielākā daļa koka māju lauku teritorijās tikušas pie jauniem un plašiem plastikāta vai koka logiem, kuriem vairs nav klasiskās logu rūtis un kokgriezumu dekori.
Informatīvā izstāde par koka logu siluetgriezumiem un dekoriem sniedz ieskatu unikālajās koka arhitektūras elementu darināšanas tradīcijās, kas līdz mūsdienām saglabājušās kā grezna rota pamestām vai vēl aizvien apdzīvotām mājām dažādos Andrupenes pagasta izzūdošajos ciemos. Apkopojums veidots kā iedvesma mūsdienu latviskās lauku koka arhitektūras cienītājiem un tiem, kas vēlas celt no jauna vai atjaunot savu māju, iedvesmojoties no senču daiļrades un izpratnes par mājas estētiku.
Loga funkcionalitāte un detaļas
Mājai logs ir dabiskās gaismas avots, kas ļauj ieplūst ne vien svaigam gaisam, bet arī skaņai un apkārtējās dabas krāsām, protams, ja tas ir atverams. Ar logu mūsdienās saprotam telpu norobežojošu atvērumu sienā, kam ir koka, plastmasas, metāla vai kāda cita materiāla rāmis, tas parasti ir stiklots vai nosegts ar citu caurspīdīgu materiālu. Logs nav bijis tādā formā, kā mēs to iedomājamies šodien. Loga klasiskā forma ir izgājusi noteiktu attīstības posmu arī tad, ja runā par koka logiem lauku apvidos, kas salīdzinoši mazāk pārņēmuši dažādus aizgūtus aktuālos stilus. Līdz 19.gs. beigām liela daļa vienkāršo ļaužu, īpaši lauku teritorijās, dzīvoja dūmistabās, kurās krāsns dūmi nāk tieši istabā, sakrājas telpas augšdaļā un pamazām izplūst ārā gan pa durvīm, gan pa sienā iecirstiem maziem aizšaujamiem lodziņiem. Vēlāk šie mazie lodziņi nereti bijuši arī stikloti. Latgalē dūmistabas visvairāk bija sastopamas pirms Pirmā pasaules kara. Vienīgi turīgiem iedzīvotājiem bijušas labi ierīkotas mājas ar dūmeni un stiklotiem logiem. Pārējiem iedzīvotājiem, īpaši sādžās, bijušas vienkāršas un askētiskas dzīvojamās ēkas. 19.gs. otrajā pusē Latgalē dzīvojamo māju modernizācija bija atšķirīga. Bezdūmeņu krāsnis pamazām nomainīja krāsnis ar dūmeņiem, tika palielinātas logu ailas un logu skaits, ieliktas koka grīdas. Šajā laikā sāka pievērst uzmanību arī mājas ārsienas izdaiļošanai. Ar siluetgriezumiem sāka rotāt arī logu aplodas, pievienot dekorētus slēģus, māju zelmiņus un vēja dēļus. Grezni veidotus koka dekorus mājām vienmēr centās darināt atšķirīgus un neatkārtojamus, lai izceltu ēku individualitāti.
Attēlā: Izplatītākā terminoloģija koka logu detaļu raksturošanai.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>IIIIIIIIIIIIIIIII<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Andrupenes logs
Andrupene (latg. Ondrupine) kā apdzīvotā vieta izveidojusies pēc 1910. gada uz bijušās Andrupenes muižas zemes, lai gan lielākā daļa ciema zemes piederējusi baznīcai un skolai. Šobrīd ciemā reģistrēti 267 iedzīvotāji. Māja ar koka siluetgriezumiem atrodas pašā Andrupenes centrā blakus baznīcai. Mājas pirmie saimnieki bijuši Venšovi, pēc tautības vietējie latgalieši. Vēlāk māju mantojusi viņu meita Ērika Andžāne, kas to uzdāvinājusi Andrupenes pagastam. Māja 90. gados tika atjaunota ar mērķi tajā ierīkot pansionātu. Greznie siluetgriezumi logiem tikuši precīzi atdarināti, par paraugu ņemot veco logu aplodas. Šobrīd māja stāv tukša, taču tā ir izcils piemērs, ka siluetgriezumu un koka dekoru logu tradīcija ir bijusi aktuāla arī atjaunošanas laikā.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>IIIIIIIIIIIIIIIII<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Usaču logs
Usači ir bijusi apdzīvota vieta (skrajciems) Andrupenes pagastā, kas atrodas starp Olovecu un Kromanu. Agrāk šajā ciemā bijušas 11 mājas. Gandrīz visi iepriekšējie ciema iedzīvotāji bijuši vecticībnieki. Šobrīd palikusi tikai viena apdzīvota māja. Tās koka logus rotā siluetgriezums ar stilizētiem un izliektiem floras elementiem, kas papildināti ar smalku mežģīņu kokgriezumu. Vienā mājas pusē koka logu dekori ir krāsoti gaiši zilā krāsā, savukārt otrā – atstāti nekrāsoti un šobrīd iekrāsojušies dabiskā, tumši brūnā koka krāsā. Grezno logu īpašnieks ir vietējais vecticībnieks, kas šajā mājā dzīvo jau kopš bērnības. Māju cēluši viņa vecāki. Šobrīd viņam ir 82 gadi. Nokļūšana līdz ciemam ir apgrūtināta, jo ceļš ar vieglo automašīnu ir praktiski neizbraucams.
Olovecas logs
Oloveca jeb Olovci ir apdzīvota vieta, kas atrodas pie grants seguma autoceļa V647 (Andiņi - Slesari). Ciema apkārtnē atrodas vairāki ezeri – Bebrišu, Lapeits, Olovecas un Ilgošu ezers. Agrāk ciemā bijušas 9 mājas, kur 8 no tām dzīvojuši vecticībnieki. Šobrīd ciemā ir 3 patstāvīgi apdzīvotas mājsaimniecības. Māja, kas rotāta ar kokgriezumiem, ir pamesta. To cēluši tur kādreiz dzīvojošie vecticībnieki. Vēlāk mājā ievācās turīgi un strādīgi latgalieši Dudkas, kas atgriezās pēc izsūtījuma Sibīrijā. Koka logus rotā siluetgriezums ar stilizētiem floras elementiem, kuriem vidū izgriezta sirds forma. Virsaplodā veidoti koka zobiņi un augšējā aplodā izvietots rombveida rotājums. Arī mājas apdarē izmantoti smalki un rūpīgi veidoti kokgriezuma elementi, kas liecina par mājas celtnieku augsto amatniecības prasmju izpausmi un radošumu.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>IIIIIIIIIIIIIIIII<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Kazimirovas logs
Kazimirovas ciems atrodas Visolda ezera krastā. 2020. gadā iedzīvotāju skaits samazinājies teju uz pusi, un tas zaudējis ciemata un blīvi apdzīvotas vietas statusu. Kazimirovā agrāk atradusies Kazimirovas muiža, kur vēlāk bijusi skola, kultūras nams, pasts un blakus arī veikals. Šobrīd palikušas dažas apdzīvotas mājsaimniecības, starp kurām kā pērle stāv dzeltena māja ar koka siluetgriezumiem logu sandrikos un aplodās. Loga sandrikā ir bagātīgs baroka stila ornaments ar stilizētiem floras elementiem. Augšējā aplodā smalki izgriezts vienkāršs damaskas raksts spoguļrakstā. Apakšējā loga aploda arī rotāta ar izteiksmīgu siluetgriezumu. Māju uzcēluši vecticībnieki. Vēlāk tajā ievākušies citi saimnieki – Šuplinski. Šobrīd mājai ir jauns saimnieks, kurš māju atjauno un īsi pirms kokgriezumu dokumentācijas logu koka dekorus noņēmis, jo plāno likt jaunus logus. Pateicoties veiksmīgajai sadarbībai, koka logu dekori nonākuši muzeja krājumā.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>IIIIIIIIIIIIIIIII<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Slesaru logs
Slesaru ciems izvietots Oloveca un Križova ezera krastā. Agrāk šajā ciemā bijušas 6 mājsaimniecības. Šobrīd patstāvīgi apdzīvotas ir tikai 2. Skaisto koka logu māja celta 19.gs. beigās. To cēlis vietējais latgalietis Boļeslavs Libiņš. Šobrīd mājā dzīvo viņa mazmeita. Loga sandrikā ir siluetgriezums ar stilizētiem floras elementiem, loga augšējās aplodas vidū rombveida ornaments, loga apakšējā aplodā – vienkāršs siluetgriezums ar liektām līnijām. Loga aplodas krāsotas dzeltenīgā krāsā. Mājas fasāde, kas vērsta uz ceļu, arī rotāta ar dekoratīvu koka nosegdēli un kokgriezumiem vertikālajos apdares dēļos. Izrakstītie koka logi un dekori tajos laikos bijusi greznība un labklājības simbols.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>IIIIIIIIIIIIIIIII<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Grabovas logs
Grabovas ciems izvietots Oloveca ezera krastā, ceļa posmā Slesari – Andrupene. Agrāk šajā ciemā bijušas 5 apdzīvotas mājas. Šobrīd patstāvīgi apdzīvota tikai viena mājsaimniecība, kas atrodas diezgan tālu no galvenā ceļa. Māja ar izteiksmīgajām un koši zilā krāsā krāsotajām koka rotājumu detaļām un zaļu fasādi piederējusi Aleksandram Grabovskim. Tā atrodas gleznainā kalna galā, vērsta pret Oloveca ezera krastu. Šobrīd māja nav apdzīvota un tiek pārdota. Loga sandriks rotāts ar siluetgriezumu un stilizētiem floras elementiem. Augšējās aplodas vidū izvietots rombveida ornaments, kam abās pusēs izgrieztas puķītes un abās malās – mazs dekoratīvs siluetgriezums. Arī apakšējā aploda rotāta ar siluetgriezumu. Logam ir slēģi, kas krāsoti zaļā krāsā.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>IIIIIIIIIIIIIIIII<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Golovanovkas logs
Golovanovkas ciems ir izvietots pie valsts reģionālā autoceļa P57 starp Andiņiem un Mariampoli. Pēc Otrā pasaules kara Golovanovka bijusi atpazīstama ar vērtīgām māla atradnēm. Turpat tikusi izvietota ķieģeļu fabrika “Mariampole”, kas pēc privatizācijas ražošanu vairs neveic. Agrāk ciemā bijušas 6 apdzīvotas mājas. Šobrīd patstāvīgi apdzīvotas ir tikai 2. Vienu no mājām, kas vēl aizvien ir apdzīvota, cēluši tur dzīvojošie latgalieši Ozoliņi. Koka logu rotā siluetgriezums ar plūstošām un stilizētām līkveida līnijām, kam pa vidu izgriezta sirds forma. Apakšējā aploda arī rotāta ar siluetgriezumu. Logu aplodas nav krāsotas, tāpat kā visa māja, kas galos rotāta ar smalki izgrieztām krusteniskām saules zīmēm dekoratīvajā nosegdēlī. Loga rāmis krāsots baltā krāsā.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>IIIIIIIIIIIIIIIII<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Golovanovkas logs ar slēģiem
Otra māja Golovanovkas ciemā, kas izvietota aptuveni 100 metrus no iepriekš aprakstītās apdzīvotās mājas, vairs nav apdzīvota. Logu apdarē uzskatāma līdzība ar kaimiņu mājas logiem, tāpēc, domājams, ka siluetgriezumus veidojis tas pats meistars. Taču šai mājai logiem ir slēģi ar pildņiem, kas ir krāsoti gaišā, domājams, sākotnēji baltā krāsā. Atšķirībā no kaimiņu mājas, logiem ir sešas rūtis, kas ir senāks logu tips nekā trīsdaļīgais stiklojums. Tiek uzskatīts, ka tieši bagātākās ģimenes saviem logiem uzstādīja dekoratīvus slēģus, ko simboliski aizvēra pēc saulrieta vai saimnieku prombūtnes laikā.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>IIIIIIIIIIIIIIIII<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Golovanovkas pirts logs
Pirts jau kopš seniem laikiem mūsu senčiem bijusi īpaša vieta, kur sākās un noslēdzās cilvēka dzīves ceļš. Golovanovkas neapdzīvotās mājas tuvumā atrodas pirts, kam logs rotāts ar siluetgriezumiem. Virs apakšējās aplodas ar naglām piesists paplats dēlis, taču apakšējai aplodai darināts pēc izmēra un proporcijas piemērots siluetgriezums. Iemesls pirts loga dekorēšanai varējis būt dažāds – aiz cieņas pret šo ēku meistars apzināti darinājis šādu koka logu dekoru vai arī izmantojis pārpalikumus un atgriezumus no mājas logiem domātajiem siluetgriezumiem. Par otro versiju varētu liecināt sandrikā neproporcionāli veidotais siluetgriezums, kas vairāk atgādina estētiski pievilcīga atgriezuma praktisku pielietojumu.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>IIIIIIIIIIIIIIIII<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Informāciju apkopoja: Evija Maļkeviča-Grundele
Izstādes dizains: Ilze Pauliņa
_____________________________________________________________________________________________________
Izmantotie avoti:
1. Ailab ticējumi par logiem: http://valoda.ailab.lv/folklora/ticejumi/
2. Bērziņš, O., Latviešu zemnieku māju architektura, Latvijas Valsts izdevniecība, Rīga, 1957.gads
3. Bīlenšteins, A., “Latviešu koka celtnes un iedzīves priekšmeti. Pirmā daļa. Latviešu koka celtnes”, tulkojums, Apgāds "Jumava", Rīga, 2001. gads
4. Blūms, P., Izpētes materiāli par Slutišķu sādžu, 8.sējums, SIA “Konvents”, Augšdaugavas novada Kultūras pārvaldes materiāli, 2022. gads
5. Dūmistaba, Letonika.lv, encikolēdijas šķirklis, Tilde.lv https://www.letonika.lv/groups/default.aspx?q=d%c5%abmistaba&s=0&g=2&r=10621033
6. Emsiņš, J., “KOKS LATVIJAS VALSTS UN TAUTAS DZĪVĒ”, : Studentu biedrība «Šalkone» 2014. gads
7. Hafizovs I., “Izgrebtas aplodas ir viens no Krievijas arhitektūras simboliem. Bet ļoti drīz tie var pazust. Kāpēc?”, Interneta portāls “Meduza”, https://meduza.io/feature/2022/01/06/ne-mozhete-pridumat-marshrut-dlya-korotkoy-poezdki-na-prazdniki-kak-naschet-ekspeditsii-za-nalichnikami-ved-skoro-ih-sovsem-ne-ostanetsya
8. Jansons, G., “Kurzemes pilsētu senās ēkas”, Latvijas PSR arhitektūras un mākslas pieminekļi, Zinātne, Izdots 1982. gadā.
9. “Jūrmalas vēsturisko koka ēku būvdetaļu un dekotratīvo fasāžu apdares elementu apkopojums”, SIA '' Valger arhitekti ", Jūrmalas valstspilsētas pašvaldība, https://www.jurmala.lv/lv/jurmalas-vesturisko-koka-eku-buvdetalu-un-dekotrativo-fasazu-apdares-elementu-apkopojumsjurmalas-vesturisko-koka-eku-buvdetalu-un-dekotrativo-fasazu-apdares-elementu-apkopojums, 2016. gads
10. “Koka ēkas Latgales laukos”, Kārsavas novada attīstības plānosanas birojs, Latviešu Fonds, 2003.gads
11. Krūmiņš, A., “Latgales koka baznīcas”, Izdevniecība “Jumava”, 2016. gads
12. Kursīte, J., “Latvieša māja”, SIA Rundas, Jelgavas tipogrāfija, 2014. gads
13. Latvijas Etnogrāfiskais brīvdabas muzejs, “Latgale Brīvdabas muzejā”, Latvijas Etnogrāfiskais brīvdabas muzejs, 1993.gads
14. Lazdāne, A., Zeltiņa, L., "Viensētu koka arhitektūras savdabība Dienvidlatgalē", Daugavpils novada Kultūras pārvalde, Skrindu dzimtas muzejs, SIA Studentu Literatūra, Izdevniecība Sava grāmata, 2016. gads
15. Malahovskis V., “Agrārajai reformai 100: sādžu sadalīšana viensētās Latgalē”, Latvijas Sabiedriskie mediji, https://www.lsm.lv/raksts/dzive--stils/vesture/08.11.2020-agrarajai-reformai-100-sadzu-sadalisana-viensetas-latgale.a379075/
16. Naujienes Novadpētniecības muzejs, “Seno amatu jaunā dzīve, Tradicionālās amatu prasmes Dvinas/Daugavas ielejā”, Daugavpils novads, 2021.gads
17. Patmalniece, I., Logs ir kaimiņu, atspīdums – mans, laikraksts “Diena”, 2013.gada 4. decembris, https://www.diena.lv/raksts/sodien-laikraksta/logs-ir-kaiminu-atspidums-mans-14035349
18. Preiļu vēstures un lietišķās mākslas muzejs (Latvija), Grodņas Valsts reliģijas vēstures muzejs (Baltkrievija) un Paņevežas Novadpētniecības muzejs (Lietuva) projekta “Vēstures un kultūras mantojuma popularizēšana pierobežā caur inovācijām muzejos ietvaros. ” (ENI-LLB-1-244 ) Latvijas-Lietuvas-Baltkrievijas pārrobežu sadarbības programmas 2014-2020 piedāvā kopīgu virtuālo izstādi “Koka grebums”. https://muzej.by/?p=7988 , Grodņas Valsts reliģijas vēstures muzejs, 2020. gads
19. Vecticībnieki Latvijā, Nacionālā enciklopēdija, šķirkils Vecticībnieki Latvijā, https://enciklopedija.lv/skirklis/22193-vectic%C4%ABbnieki-Latvij%C4%81, 2024.gads
20. Vikipēdija, Logs, https://lv.wikipedia.org/wiki/Logs, 2024.gads